dissabte, 27 de novembre de 2010

Iván Melón i El Negro: fama merescuda



La fama internacional de Iván Melón Lewis Quintet i Horacio "El Negro" Italuba es va posar en evidència el passat divendres al Casal Nova Aliança de Mataró. El recital doble de jazz afrocubà, presentat per Caixa Laietana, s'emmarcava dins el cartell del 42 Voll Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona. La sala es va quedar sense seients lliures per escoltar dues llegendes del jazz internacional.

Iván Melón Lewis Quintet va ser l'encarregat d'obrir el vespre musical versionant Louis Armstrong. Iván Melón capitanejava des del piano de mitja cua. Com a resta de quintet una plantilla de quatre virtuosos a les mans de contrabaix (Reiner Elizaldo), bateria llatina (Lukmil Pérez), saxo alt (Román Filiú)i saxo tenor (Ariel Bringuez). El quintet va tocar autèntiques perles com "El negro tambien", o l'alegre i desenfadat danzón "Nota de la Habana". Tota la seva actuació va anar farcida d'extraordinàries improvitzacions que van arrencar diversos aplaudiments espontanis dels més de dos-cents espectadors de platea.

Horacio "El Negro" Italuba va continuar la nit amb una proposta més viva i d'arrel marcadament llatina, superant deliberadament els límits estrictes del jazz i acostant-se a sonoritats com el son o la salsa. Horacio "El Negro" Hernández interpreta i lidera a través de la bateria a un nivell virtuós. Acompanyada de veus, piano, baix elèctric i trompeta, la seva música flueix càlida i sorprenentment fàcil.

El percussionista, que ha acompanyat entre d'altres músics de la talla de Carlos Santana, va explicar que amb la seva banda són "còmplices musicals" i va començar el concert amb un tema protesta contra les aerolínies per com "tracten els músics al pujar als avions". El recital va tenir altres moment musicalment brillants, com el tema "Volver", un petit homenatge al flamenc en paraules del propi Hernández. De nou allau d'aplaudiments d'un públic hipnotitzat per la inacabable talent del músic cubà.

Amb aquesta nit, Mataró queda de nou en deute amb Caixa Laietana que patrocina aquestes vingudes musicals de primera fila, i es posa de nou en el mapa del millor jazz nacional, i consagra el Casal de la Nova Aliança (que acaba d'estrenar equipament escenotècnic) com un escenari cada cop més habituat a albergar apostes de primeríssim nivell. ELOI AYMERICH/JOAN GONZÁLEZ