dijous, 30 de juny del 2011

Canteca de Maco i D'Callaos, al segon cap de setmana del Musik'n viu de Granollers



VÍDEO DEL CONCERT QUE D'CALLAOS VA OFERIR AL CLAP DE MATARÓ EL GENER DE 2009


Els madrilenys Canteca de Macao, el grup terrassenc D’Callaos, la banda de Montcada i Reixac Itaca Band, el conjunt ripollès Txarangö i Damnation. Són alguns dels grups que actuaran aquest divendres a partir de les 10 de la nit en el recinte firal de Granollers en el segon cap de setmana de la setena edició del Musik’n viu [web]. El certamen l'organitza el Servei de Joventut de l'Ajuntament de Granollers i diverses entitats juvenils, amb la idea d'oferir propostes d'oci nocturn per a les nits d'estiu, amb música en directe. Hi hauran participat, en finalitzar-se, divuit grups, de gran renom i d’estils ben diversos. L’entrada al recinte és gratuïta, a més, trobareu entrepans i begudes a preus populars.

També aquest divendres a les 10 de la nit a la Fundació Palau de Caldes d'Estrac segueix el cicle Poesia i + amb l’espectacle Sensualitats, en el qual Mercè Sampietro -la Mercè de la telenovel·la La Riera- hi posa la veu i Eduard Iniesta la guitarra. L’espectacle es basa en textos d’autors i autores d’arreu del món, de tots els temps i estils però amb un denominador comú: la sensualitat, la seducció i les inesgotables formes del desig. Gracies a la interpretació de Mercè Sampietro i les harmonies mediterrànies d’Eduard transmeten un espectacle íntim i proper, que el seu director, Antonio Calvo, ha sabut plasmar de forma excepcional. L’entrada al recital té un cost excepcional de 9 euros.

Passem ara a dissabte i parlem de música clàssica, concretament del concert extraordinari del Cor Coralia i l’Orquestra Barcelona Filharmonia al Teatre Monumental a partir de les 9 del vespre però en el marc de la temporada del Foment Mataroní. El Cor Coralia i l’Orquestra Barcelona Filharmonia faran un repàs a quatre segles d’òpera, on podrem gaudir de l’òpera en la seva máxima expressió. La proposta suma fins a un total de 113 participants, encapçalats pel director Daniel Antolí, per una orquestra de 45 instrumentistes, un cor de 60 cantants i set solistes. L’entrada té un cost de 23 euros.

Seguim l’agenda d’aquest cap de setmana amb una cita amb el badaloní Moisés Loval a la sala Piano Blau de Granollers el proper dissabte dia 2 a 2/4 de 10 del vespre. La carrera musical d’aquest cantautor amb sang malaguenya i cordovesa es va forjar des de molt petit dins del nucli familiar, el seu pare li va inculcar la passió per la música. Després de fer gira amb la seva primera maqueta, finalment se li presentà l’oportunitat de enregistrar el seu primer disc, anomenat Castillos de Arena, en el qual, es poden apreciar molts matisos de pop-rock andalús. Passant per cançons pop, balades o cançons rocks on no hi poden faltar els riffs de guitarra. L’entrada al concert és gratuïta.

I l’ultima cita per aquest cap de semana és el concert que el Cor l’Aixa oferirà dissabte dia 2 a l'església de Santa Maria d'Arenys de Mar. Podrem gaudir de la interpretació d’una selecció de les obres del compositor J.S. Bach, un concert a càrrec de la camerata i el Cor l’Aixa, on podrem gaudir de les veus de la soprano Susanna Crespo, el tenor Lluís Arguijo i el baríton Jordi Boltà, sota la direcció de Jordi Lluch i Arenas. L’entrada al concert té un cost de 10 euros. TANIT PALAY/DDM

dilluns, 27 de juny del 2011

Pujadó evoca poetes i cantautors i presenta el darrer disc en l'ambient agradable de la Fundació Palau




Un recorregut per la Cançó catalana i pels poetes més musicats. Aquesta va ser la proposta que va oferir el cantautor terrassenc Miquel Pujadó [web] el passat diumenge 26 de juny al pati de la Fundació Palau [web], a Caldes d’Estrac, en un dels primers actes del cicle Poesia i + [programació] d’aquest 2011. Al llarg d’una hora i mitja van sonar peces de Delfí Abella, Llach, Serrat o Jaume Arnella, i versos de Joan Brossa, Joan Maragall, Agustí Bartra o Palau i Fabre, amb l’únic acompanyament de la guitarra puntejada de manera magistral pel mateix Pujadó.

Ja estava anunciat que el concert es compondria de tres blocs diferents. El primer dedicat als cantautors que van influir el vallesà i que van fer que es volgués dedicar a la música; el segon per als poetes; i el tercer amb temes propis de Pujadó, en especial del seu darrer disc publicat ara fa un any, titulat A contraveu. Però també en aquest darrer apartat una de les cançons més llargues i més aplaudides va ser de record per a d’altres companys del món de la música, en aquest cas per a aquells que ja no són entre nosaltres. Porta per nom El bar enmig de la boira i apareixen compartint taula des de Joan Baptista Humet fins a Carles Sabater, des de Guillem d’Efak fins a Ovidi Montllor. Una bonica manera d’imaginar-se el que ens espera una vegada deixem aquesta vida.

Però aquest no va ser ni molt menys el to general del recital, ja que la ironia i la sàtira, sovint de paraula gruixuda, hi van ser ben presents, amb càrrega, a través de versos costumistes, de denúncia i crítica social. Tots els temes van anar acompanyats d’una presentació, que servia per contextualitzar-los i sovint per recordar els anys de la dictadura franquista o anècdotes dels cantautors i dels poetes que, d’alguna manera, i igual que en la cançó de Pujadó, també estaven asseguts fent-la petar en les cadires d’un vespre agradable a la Fundació impulsada per Palau i Fabre. XAVIER AMAT/JOAN GONZÀLEZ

dimecres, 22 de juny del 2011

El cicle Poesia i + obre la sisena edició amb el cantautor Miquel Pujadó




ENTREVISTA AMB JOSEP SAMPERA, DIRECTOR DE LA FUNDACIÓ I ORGANITZADOR D'AQUEST FESTIVAL

El 2006, seguint el camí iniciat pel desaparegut Josep Palau i Fabre tres anys abans, la Fundació Palau va començar l’aventura de Poesia i +, un festival d’estiu a Caldes d’Estrac, centrat en la difusió de la poesia, dels espectacles literaris i del llenguatge poètic a través dels més diversos gèneres, on no hi podia faltar el gènere musical [programació en pdf]. Després de la inauguració oficial del certamen, el dissabte 25, amb un acte que relacionarà Joan Maragall i Josep Palau i Fabre, Miquel Pujadó, un dels cantautors amb més personalitat del moment [web], oferirà diumenge dia 26 a les 9 del vespre un concert amb tres parts ben diferenciades: una revisitació molt personal de temes dels origens de la Cançó d’autor contemporània en llengua catalana, amb textos de Delfí Abella, Quico Pi de la Serra i Lluís Llach, entre d’altres; una selecció de textos de poetes divulgats mitjançant la Cançó, amb autors com Joan Maragall, Josep Palau i Fabre i Joan Brossa, i una tria dels seus millors temes propis, tot posant l’accent en el seu darrer CD A contraveu. L’entrada al concert té un cost excepcional de 6 euros.

Seguim l’agenda musical d'aquest cap de setmana amb una cita per aquest dissabte, a les 9 del vespre, a l’Església Parroquial de Sant Esteve de La Garriga: un concert amb la soprano Elisabet Bulbena i el pianista Thorsten Lindner. La garriguenca Elisabet Bulbena va iniciar els seus estudis a l’Escola de Música Josep Aymerich d’aquesta localitat, després va entrar al conservatori amb l’especialitat de cant i finalment va traslladar-se a Londres per completar els seus estudis, i ara retorna a casa seva per oferir un concert acompanyada de Thorsten Lindner, excel•lent pianista alemany. L’entrada al concert és gratuïta.

I ara no ens movem de dia, però si de zona i tornem cap a la comarca del Maresme. Dissabte a les 11 de la nit a Lasal d'Arenys de Mar, a la platja del Cavaió, el dj barceloní JaumËtic oferirà la seva actuació. Jaumëtic és el projecte de Jaume Pagès, amb el qual, a més de fer moure al públic amb els seus ritmes preferits, sempre sintètics com el minimal house, tech-house, techno o electro, pica l‘ullet a altres estils més pop, però sempre mostrant la cara més ballable dels seus gustos. L’entrada és gratuïta.

I acabem en diumenge i amb dues activitats a la capital del Maresme. A les 6 de la tarda, espectacle Un Sopar per a dos (si pot ser!) al Foment Mataroní. Parlem d’un joguet comicolíric en un acte, que ha sorgit de l’adaptació fet per part de la Òpera Còmica de Barcelona, amb lletra de Narcís Campmany i Pahissa i amb música de Joan Rius. La història ve lligada amb que tres dels quatre personatges intenten infructuosament durant tota l’obra fer un sopar per a dos.
L’entrada té un cost de 19 euros i 17 amb els descomptes habituals del Foment. Una altra opció per aquest diumenge és el concert de Presidente a 2/4 de 9 del vespre al Cafè Cultural El Dau de Mataró. La banda barcelonina presenta l’òpera rock sobre Simón Jean, un dels grans autors maleïts del nostre país, un músic que va publicar el seu primer disc en una data desconeguda, però amb una important discogràfica, poc a poc va anar augmentant la seva popularitat i fent-lo imprescindible en qualsevol festival que es celebres, fins que un dia va desaparèixer de l’escena musical de forma misteriosa. L’entrada, amb la qual et regalen el seu CD, té un cost excepcional de 5 euros. TANIT PALAY/DDM

dissabte, 18 de juny del 2011

Apocalipsi Mazoni

Mazoni al Fem Ateneu aquest divendres. Foto: Marta Pérez i Verge

L'Ateneu d'Arenys de Mar va finalitzar la primera temporada del Fem Ateneu, que ha programat una quinzena de concerts, de la millor manera possible: amb Mazoni [web].

Prometia ser una festa. I ho va ser. Jaume Pla, que aquest 2011 ha tret nou treball, Fins que la mort ens separi, va venir disposat a donar-ho tot i a fer gaudir al màxim a la gent.

A l'ambient s'hi respirava certa bipolaritat: alegria i entusiasme per poder gaudir d'un concert de Mazoni i alhora tristesa al saber que aquest seria l'últim divendres (fins al setembre) que es podria assistir a concerts tant especials com els de l'Ateneu.
El nombre d'assistents (que va ratllar el centenar) ja feia preveure que la nit seria intensa. Mazoni, ell sol amb la guitarra (i el piano a un parell de cançons), ens va oferir una gran estona de bona música. Durant el concert va fer un repàs a les cançons dels seus discs completament aleatori. Sense set list, Mazoni va pujar a l'escenari de l'Ateneu arenyenc amb la voluntat de tocar tot allò que en aquell moment li sortís.

Això va fer que s'anés creant una complicitat extraordinària amb el públic, que va culminar amb cançons com Eufòria (del disc Eufòria 5- Esperança 0) o Apocalipsi now (del mateix àlbum) on part de la gent va acabar dreta, cantant i ballant les cançons. Destacar també la cançó El dubte, del seu darrer treball que va tocar amb el piano, o la ja conegudíssima La granja de la Paula. A més, també es va arrencar amb alguna versió dels Beatles que va ser demanada efusivament pel públic.

Va aconseguir impregnar l'Ateneu de la mateixa força i energia que ell desprenia. Un format acústic molt pròxim on vam poder descobrir al Mazoni més despullat i gaudir de molt a prop de les seves grans dots amb la guitarra.

Va quedar clar perquè Mazoni és un dels màxims exponents actuals. Qualitat, força, energia i sobretot molta proximitat amb la gent. El públic estava content però com ell mateix diu "no n'hi ha prou amb la felicitat, exigim eufòria". I sens dubte va cumplir, ens en va aportar, i molta. ISABEL GONZÁLEZ

divendres, 17 de juny del 2011

Pignoise, electricitat i intensitat davant un públic molt jove



Adolescents i fins i tot algunes criatures van corejar fins quedar-se sense veu les cançons de Pignoise [web], el grup de pop-funk amb clares influències de Green Day liderat pel cantant i guitarrista Álvaro Benito. Va ser una hora i mitja de concert compacte, sense opció als bisos, i en què la banda es va oblidar ben pocs hits, començant per Todo me da igual, del seu darrer treball Año Zero, i guardant-se gran part de l’artilleria pesada per al final del concert, amb Nada que perder i Te entiendo, ambdues cançons del disc Anunciado en televisión. L’espectacle va tenir lloc aquest passat dijous 16 de juny al Piano Blau de Granollers [web], la mítica sala de la capital vallesana que el proper mes de juliol tancarà les seves portes.

Pignoise porta ja uns quants anys damunt els escenaris i la seva història té ingredients novel·lescos. Álvaro Benito va ser futbolista del Reial Madrid, però una lesió el va allunyar del terreny de joc durant molts mesos i, amb les hores mortes, va anar practicant amb la guitarra i posant les bases del grup. Després de dos discos que van passar amb més pena que glòria, i amb la dissolució de la banda en el punt de mira, la televisió va trucar a la porta i els va llençar a la fama, gràcies a la sintonia de la sèrie Los hombres de Paco i a les freqüents aparicions en aquest mateix espai. Des d’aleshores, cada disc ha tingut cançons que s’han situat entre les més radiades, i fins van rebre l’encàrrec de compondre i interpretar el tema oficial de la Selecció espanyola de futbol per a l’Eurocopa de 2008.

Al concert de Granollers, els quatre components de Pignoise es van mostrar molt propers i fent bromes entre cançó i cançó, però el que sobretot hi va haver va ser molta guitarra elèctrica i contundència en els cops de bateria, en una proposta que, tot i haver-n’hi, deixa poc marge per a les balades i, quan aquestes apareixen, ho fan acompanyades de guitarres distorsionades. Benito i companyia no van decebre els seus seguidors en la que va ser una de les poques oportunitats de veure’ls, en la present gira, per les comarques de Barcelona. XAVIER AMAT/JOAN GONZÀLEZ

dimecres, 15 de juny del 2011

Batak, amb el so més nou del Vallès Oriental






El grup del Vallès Oriental Batak [MySpace] neix de la fusió del reggae i l'ska amb músiques folk d’arreu del món. Des del 2004, els músics d’aquesta banda integren les seves influències per crear composicions amb la pretensió de fer gaudir la gent. Amb el temps, Batak ha aconseguit un so compacte, contundent i ple de matisos, barrejant la seva essència folk amb altres estils més elèctrics a la recerca d’un so propi. Com a mostra d’aquesta nova etapa, Batak ha gravat el febrer del 2011 La humitat, un cedé amb cinc de les cançons més representatives del seu projecte. A Diaridelamusica.com hem parlat amb els components de Batak: Pol Aumedes (acordió diatònic i veu), Mar Aumedes (teclat i veu), Jordi López (guitarra elèctrica i lap steel), Carles Ceacero (baix) i Antonio Escañuela (bateria). Això és el que ens han explicat una de les bandes amb el so més nou del Vallès Oriental. TANIT PALAY/DDM

dilluns, 13 de juny del 2011

Sanjosex ensenya com es pot tenir èxit 'Al marge del camí'




CLICA SOBRE LA IMATGE PER VEURE EL VÍDEO DEL CONCERT DE 4t1A I SANJOSEX A PRIVAT DE MATARÓ EL PASSAT 29 D'ABRIL.



Sanjosex. Una de les propostes del pop en català que més èxit estan tenint darrerament. Aquest divendres, a partir de les 10 de la nit, a la sala Piano Blau de Granollers [web], aquest músic de La Bisbal d'Empordà nascut el 1977 demostrarà com sent tímid i movent-se Al marge d'un camí es pot triomfar i fer-ho cantant en català. Carles Sanjosé arriba amb el seu tercer disc, produït per Ricky Falkner i que representa la consolidació del músic empordanès entre els grans noms de la cançó: per veure les coses amb perspectiva, cal allunyar-se del camí, des del marge Sanjosex es mira al mirall per redescobrir-se. L'entrada té un cost de 13 euros i 10 en venda anticipada.



Anem ara cap a Mataró, perquè el mateix divendres dia 17 a 2/4 de 10 del vespre hi ha programat concert al Foment Mataroní [web programació musical] amb la cobla Ciutat de Girona, la qual per aquesta ocasió ha convidat a la Polifònica de Puig-reig. El programa consta d'una primera part amb la participació solament de la cobla amb la interpretació de diverses peces de música. En la segona part s'ofereix la interpretació solament de la Polifònica i una tercera part amb la interpretació conjunta del cor i la cobla. L'entrada té un cost de 20€ i 18€ amb els descomptes habituals del Foment Mataroní.

Seguim l'agenda amb una nova cita per aquest divendres a la sala Clap de Mataró [web] a les 11 de la nit amb el Metal i el Hard Rock com a protagonistes: un concert triple amb Breakdown Collapse [MySpace], The Black Rose Road [MySpace] i Morphium [MySpace]. Els maresmencs Breakdown arriben presentant el seu primer disc, amb un estil dins del camp del metal agressiu, la banda mataronina The Black Rose Road mescla una llista infinita d'estils i influències, que caracteritzen els seus directes contundents i intensos, i per últim el projecte nascut a Girona Morphium que destaca per caràcter, contundència, originalitat i sobretot molta energia. L'entrada té un cost de 8 euros i 5 en venda anticipada.

Seguim l'agenda d'aquest cap de setmana amb una cita amb el grup d'havaneres Port Bo [web], dissabte a les 10 de la nit al teatre Principal d'Arenys de Mar [web]. El grup està format per Alfons Carreras com a tenor, Irineo Ferrer com a baríton i Carles Casanovas com a veu baixa, guitarra i direcció musical, el grup va néixer el 1966, però la formació actual no es va establir fins més tard. El repertori, heretat en gran part dels vells cantaires de Calella de Palafrugell, està format per havaneres clàssiques i noves, valsos mariners, balades, boleros, sardanes, cançó catalana, etc. L'entrada té un preu de 7 euros. Dissabte, per cert, a la plaça de Santa Anna de Mataró, organitzat per l'IMAC, el Col·lectiu de Músics i les diverses escoles de música de Mataró se celebra el dia internacional de la música. 21 bandes actuaran de quatre de la tarda a la una de la matinada permetent prendre el pols de les bandes novelles de casa nostra.



Tornem ara al Vallès Oriental però no ens deixem dissabte. Una altra cita per aquest dissabte és el concert de la Coral Cardedeuenca, a les 10 de la nit al Centre Cultural de Cardedeu [web]. Es tracta d'un concert d'estiu on l'Agrupació Coral Cardedeuenca ens oferirà un concert a capella amb una primera part de polifonia religiosa i profana i una segona part amb cançons populars d'arreu. Un concert on es mesclaran estils, autors i èpoques ben diferents, tot sota la direcció de Emilio de la Linde. L'entrada al concert val 5 euros.

I per acabar l'agenda d'aquest cap de setmana, diumenge dia 19 a 2/4 de 9 del vespre, Mürfila [web] farà parada al Dau de Mataró [web]. Un concert on trobarem a una Mürfila visceral i agressiva però sense perdre el tempo més ballable del seu disc anterior, Mar Orfila arriba amb el seu últim treball I love ü. En aquest treball troba el discurs perfecte: eclèctic pel que fa al so i format però al mateix temps aprofundeix en l'obscuritat del cantó més rocker, integrant unes bases rítmiques que mesclen sons orgànics com màquines i sintetitzadors que rugeixen com mai. L'entrada té un cost de 6 euros i 5 en venda anticipada. TANIT PALAY/DDM

Ràdio Premià de Mar i Ràdio Calella s'incorporen al projecte Diaridelamusica.com

Les emissores Ràdio Calella -en un programa propi els dijous a les 8 del vespre, 107.9 FM- i Ràdio Premià de Mar -en càpsules, cada matí, de 8 a 9, de dilluns a divendres, dins el Comencem bé!, 95.2 FM- s'incorporen a partir d'aquesta setmana al projecte multimèdia Diaridelamusica.com. Amb aquestes dues emissores ja són set els mitjans que inclouen de forma periòdica continguts generats des del Diaridelamusica.com: a banda dels dos citats, els canals de televisió m1tv i VOTV, la revista Capgròs de Mataró, El Tot Granollers de la capital del Vallès Oriental i l'emissora municipal Mataró Ràdio. DDM

dissabte, 11 de juny del 2011

4t1a: passió en estat pur

Pere Jou durant el concert. Foto: Marta Pérez i Verge


A les acaballes de la primera temporada del cicle Fem Ateneu (que finalitzarà amb el concert de Mazoni), l'Ateneu d'Arenys de Mar va tornar a oferir la possibilitat de gaudir d'un concert íntim i càlid.


Pere Jou, veu, guitarra, teclats i ànima de 4t1a (4t1a) [web], va arribar a l'Ateneu arenyenc per a presentar el seu primer disc: El món en un cafè. El format amb el qual el va presentar va ser diferent: ell sol alternant piano i guitarra. Les cançons, tot i que reduïdes a la mínima expressió, no van perdre ni una mica de l'essència de Quart Primera. Pere Jou va saber transmetre a la perfecció la passió, delicadesa i tendresa que les embolcallen. Melodies que s'enganxen i lletres que arriben al fons de les persones (i deixen marca) és el que caracteritza a aquest grup i Pere Jou així ho va demostrar.


Va fer un repàs de la majoria de cançons del seu primer àlbum, entre les que podem destacar la que dóna nom al disc (que tocada amb piano va resultar encara més maca i tendre) o també La maria és un animal. La veu de Pere Jou va sonar molt potent i la complicitat que va anar establint poc a poc amb el públic va ajudar a arrodonir el resultat final del concert. Tots els assistens (una seixantena) van poder gaudir, en primícia, d'una cançó nova que en Pere es va animar a tocar i que segurament podrem trobar en el proper disc. Un tastet magnífic que apunta maneres i que ens va deixar amb ganes de més.


Està clar que 4t1a s'ha convertit en un dels grups referents de l'escena musical catalana i després de concerts com aquests es fa palès el per què. El disc sona bé però en els directes aquest quartet barceloní guanya en força, emotivitat i demostren perquè han arribat allà on són. En definitiva, ahir vam escoltar i entendre El món en un cafè, i el més important de tot, el vam gaudir. ISABEL GONZÁLEZ

Beth, una proposta intimista i allunyada dels seus inicis musicals



Beth Rodergas [blog], la cantant de Súria que es va fer famosa amb les rastes al concurs Operación Trinfo i per una actuació força lluïda al Festival d’Eurovisió interpretant el tema Dime, ha girat la seva carrera musical com un mitjó i ara ens apareix asseguda en un tamboret cantant en català amb una dosi de folk americà i més balades que no pas ritmes per moure l’esquelet. Una aposta que possiblement ha d’acabar d’evolucionar, de consolidar-se, però que ja ha trobat perles com Terra trencada, Temps de canvis o Tots els botons. Quasi l’únic punt negatiu del concert que va oferir el passat divendres 10 de juny a la sala Privat [web], i que va servir per tancar el Cicle.cat, va ser el constipat de la bagenca, que va anar a més i que per poc no l’obliga a acabar l’espectacle abans d’hora. Fins i tot el públic es va quedar dubtant si demanar bisos, però finalment aquests van arribar, i amb el regal de la cantant sortint sola amb la guitarra, per posar la cirereta convidant a l’escenari de nou els únics dos músics que l’acompanyaven, els guitarristes Pablo Garrido i David Soler, i cantar Tots els botons.

Va ser prop d’una hora i mitja de concert que va servir per repassar pràcticament tot el nou disc, però també algunes peces de l’anterior, íntegrament en anglès i titulat My own way home, així com lloc per a algunes rareses, com una cançó que només es troba a internet, Nens del Raval, o la que va ser la careta musical de la sèrie de TV3 Mar de fons. Beth ja havia trepitjat Mataró fa ben pocs mesos, en un concert a la sala Clap [web], i en una de les presentacions va dir sentir-se “molt a gust per la rebuda d’aquesta ciutat”, així com manifestar “quina sort de tenir tantes sales programant música en directe, en uns moments especialment difícils”.

Abans d’ella van actuar els maresmencs Invisibles [web], un grup de rock en aquesta ocasió en format acústic que va posar en escena les seves primeres cançons completant l’hora de concert amb algunes versions de The Police. XAVIER AMAT/JOAN GONZÀLEZ

divendres, 10 de juny del 2011

Beth segueix el seu fil amb Mataró a la sala Privat

Sis mesos després de la seva darrera visita a la ciutat, en aquell cas a la sala Clap, aquest divendres dia 10 a les 11 de la nit Elisabeth Rodergas, coneguda artísticament com Beth [bloc], serà de nou a Mataró compartint l’escenari de la sala Privat [web] amb el grup de Sant Pol Invisibles, en una actuació inclosa dins el Cicle.cat, patrocinat per Caixa Laietana. Beth arriba amb Segueix-me el fil el seu primer disc íntegrament en català, un conjunt de 12 cançons serenes i madures, amb una sonoritat de folk americà i plenes, com ella diu, de coses petites i artesanes. Invisibles, per la seva part, presentarà les cançons del seu primer disc. Els components d'Invisibles són Oriol Ribes (compositor i guitarra de Filippo Landini), Pol Maresma i Xavier Esparrach. L’entrada té un preu de 12 euros, 9 en venda anticipada i 8 per a clients de Caixa Laietana.

També divendres, a 2/4 d'1 de la matinada i a la Sala Piano Blau de Granollers [web], una sessió amb Jou T-M, el mític DJ de la discoteca As de Copes. Jou T-M és un DJ i productor, entre altres coses relacionades amb l’enginyeria en Telecomunicacions, que va iniciar-se en el món en un petit bar del seu poble, El Matxembrat, i poc a poc va anar saltant a vàries discoteques de Catalunya, com Karibú, l’As de Copes... i esdeveniments musicals com la Festa Major de l’Ametlla del Vallès o les festes del Tura d’Olot. L’entrada a l'activitat musical és gratuïta.

Una altra alternativa per aquest divendres és un concert de hip hop que arriba des d’Andalusia a la sala Clap de Mataró [web]. SFDK [MySpace] és l'acrònim d'Straight From da Korner -directament des de la cantonada, lloc on es trobaven en els seus inicis per fer les seves primeres rimes-, nom que després va derivar en Siempre Fuertes de Konciencia. Sigui com sigui: Hip Hop, des d'Andalusia, sota la batuta de Zatu, que domina el llenguatge i la mètrica i Acción Sánchez, que manté l’essència al seu so, però amb un renovat resultat final. I així arriben presentant Siempre fuertes 2, tornant a deixar clar que cap nota, lletra o beat són perquè si. L’entrada té un cost de 15 euros i 12 en venda anticipada.

Seguim l’agenda d’aquest cap de setmana amb l’arribada, dissabte dia 11 a 2/4 de 9 del vespre, de La Bella Molinera a l’escenari del Foment Mataroní, inclòs en la sisena edició del cicle de Concerts de Cambra i Joves Intèrprets [dossier en pdf]. La fidelitat amb que en la versió per a veu i guitarra de Jaume Torrent la guitarra assumeix el llenguatge del pianoforte de La bella molinera de F. Schubert, ens predisposa a pensar que l’idea d’utilitzar la guitarra per acompanyar les seves 20 cançons, podia haver estat perfectament en la ment del geni de Viena. I precisament amb la guitarra, el cicle permet emfatitzar en aspectes expressius que sovint poden quedar ofegats per la vigorosa sonoritat del piano actual. L’entrada té un cost de 13 euros i 11 amb els descomptes habituals al Foment Mataroní.

I per acabar l’agenda musical d’aquest cap de setmana trobem, dissabte dia 11 a les 11 de la nit a la sala Clap, un concert inclòs en el cicle Col•lectiu de Músics del Maresme [MySpace] coorganitzat amb la Casa de la Música de Mataró: els mataronins Joan Lulas & Los Asuntos Pendientes compartiran escenari amb Sinode. Joan Lulas & Los Asuntos Pendientes és la unió del compositor principal del conjunt Joanlulas, un músic de vocació que escriu cançons visuals, amb Los Asuntos Pendientes, dos músics -David i Xavi- que exerceixen amb una contundent autoritat tota la responsabilitat rítmica. Per la seva banda, Sinode és un projecte que neix a Palafolls fa gairabé dues dècades. Després d’experimentar amb diversos estils finalment s’ajusten a les sonoritats que sempre els havien agradat: una posada al dia de la new wave i els sons dels anys 80. L’entrada al concert costa 5 euros a la guixeta i 4 en venda anticipada. TANIT PALAY/DDM

dilluns, 6 de juny del 2011

Giramaresme: descobrir els nous talents de casa nostra






Giramaresme [web] és el concurs de música de l'Alt Maresme, obert a totes les propostes musicals del moment, que pretén donar una empenta als grups novells per tal de donar-se a conèixer arreu de la comarca. Les propostes són analitzades per un jurat format per professionals de la música, en aquesta quarta edició els membres de Rosa Luxemburg i de Wantun seran els encarregats d'escollir el grup guanyador de la gira per diversos pobles del Maresme. A Diaridelamusica.com hem parlat amb Estel Parés, membre de l'organització, i amb dos dels grups semifinalistes, els Born54 [MySpace] -representats per Blai Carandell- que arriben des de Cabrera de Mar i amb Takikardia [MySpace] -parlen Carles Carro “Titus”, Marc Martínez i Enric Riera- un grup nascut entre Palafolls i Malgrat. DDM

Un bocí de les Terres de l’Ebre al costat de la riera d’Arenys



Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries [Facebook] fan molt més que un concert. Ofereixen pràcticament una obra de teatre amena, divertida, participativa, didàctica, de la que l’espectador en surt amb un somriure d’orella a orella, i ben mesurada en temps i en contingut. A d’altres formacions aquest elegant embolcall els podria servir per disfressar possibles mancances musicals. No és, ni molt menys, aquest el cas. Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries van sobrats musicalment parlant, amb un so exquisit, tant en les combinacions de veus com instrumentalment. Els tres components que donen nom a la formació s’acompanyen de tres músics més, excel·lents, que tenen com a principal instrument l’acordió, el contrabaix i les percussions, si bé, si convé, tots ells es posen a percudir.

Amb tots aquests ingredients, doncs, no és estrany que aquest grup de les Terres de l’Ebre estigui a la carretera des del ja llunyà 1992, i això malgrat no fer una música, diguem-ne, comercial. El seu repertori es basa en la jota ebrenca, algunes de tradicionals, d’altres de nova creació – la titulada L’errat de comptes, per exemple, es basa en un conte de Jesús Moncada -, i en van oferir una bona mostra aquest passat diumenge 5 de juny en un teatre Principal d’Arenys de Mar [web] que pràcticament va omplir la platea. L’espectacle que presentaven, Voldrie tindre el talent, va arrencar amb uns diàlegs inicials entre Quico el Célio i el Noi, que ja es van posar el públic a la butxaca, i acte seguit van aparèixer els músics i tot va adquirir un ambient de taverna amb les jotes de fil musical. Entre tonada i tonada explicaven en què consistia aquest tipus de música, d’on procedia i com es creava. També van convidar els espectadors a participar en diverses ocasions, si bé la timidesa va fer que pocs s’atrevissin a improvisar alguns versos.

Després d’una hora i mitja, els sis protagonistes van voler finalitzar l’espectacle dempeus homenatjant a aquells que han estat portadors de la jota als pobles de les terres de l’Ebre al llarg de generacions, i amb la coneguda Lo carrilet de la Cava, del recentment desaparegut Josep Bo. XAVIER AMAT/JOAN GONZÀLEZ

dimecres, 1 de juny del 2011

AppleDog ensenya la vessant més íntima a l'Auditori de Granollers





Cap de setmana molt carregat especialment al divendres en l'àmbit del Diaridelamusica.com, tan al Vallès Oriental com al Maresme. Nosaltres obrim l'agenda musical d'aquests dies parlant d'AppleDog, una formació que va néixer a finals de 2005 a Granollers com un projecte d’estudi, llençant la primera maqueta gratuïtament. Tres discos després, el grup vallesà va llençar el 2010 el seu últim EP, titulat os, una suite intimista amb cinc noves cançons gravades en rigurós format acústic i amb una forta presència de quartet de corda. Precisament avui divendres dia 3 arriben a l’Auditori de Granollers [web], en un concert que costa 12 euros. A Diaridelamusica.com hem parlat amb en Xavier Bonfill, la veu d’AppleDog i conèixer millor com serà aquesta presentació formal de la banda a casa seva.

I seguim parlant de divendres dia 3 perquè a partir de les onze de la nit tenim nova sessió del Cicle.cat -patrocinat per Caixa Laietana- a la sala Privat [web] amb Mazoni [web], el projecte musical del empordanès Jaume Pla. El projecte musical de Jaume Pla, al qual anomena Mazoni, li ha permès trobar la seva veu personal i també el reconeixement tant del públic com de la crítica, concretament amb la publicació del seu darrer disc anomenat Eufòria 5-Esperança 0, rebut amb gran acceptació. Però el concert comptarà també amb l'actuació de Inspira [MySpace], que el 2010 va presentar el seu segon disc Escaparistes, un àlbum fresc i directe amb molta més llum i optimisme que a l’anterior, tot des d’una òptica molt personal. L’entrada al concert de Privat costa 12 euros -9 en venda anticipada i 8 per a clients de Caixa Laietana-.

A pocs metres de Privat, a la sala Clap, divendres i dissabte té lloc la segona edició del FESTIBAD XARXA, un certamen produït per m1tv [web] i organitzat per Bad Music [web], l’espai de música independent de la Xarxa de Televisions Locals de Catalunya i la col·laboració de COMRàdio, lamalla.cat i la Casa de la Música de Mataró. En el primer dia de concerts divendres 3 de juny dedicat al Rock, actuaran Lagartija Nick, Elastic Band i Litoral. El segon dia de concerts el dissabte 4 de juny està reservat al blues&rock amb les actuacions dels grupsi Chino & The Big Bet, Sol Lagarto i Boothy Hunters. Podeu consultar el dossier de premsa amb informació dels grups participants en el festival, així com imatges d’alguns d’ells aquí.

Encara una altra cita per aquest divendres dia 3 és, a l'Ateneu d'Arenys de Mar [web] dins el Fem Ateneu, el concert de Nacho Umbert [MySpace], que començarà a 2/4 de 12 de la nit. Cantant i compositor dels desapareguts Paperhouse, el barceloní Nacho Umbert torna a l’escena musical per la porta gran. Després de gairebé quinze anys de silenci, el seu debut en solitari “Ay…”. Pop de càmera, íntim i acústic, veu en primer pla i uns textos semi-recitats que recreen les batalletes de dos jubilats, el malson burtonià d’un nen insomne i els neguitosos prolegòmens d’una funció teatral de barri. L’entrada té un cost excepcional de 3 euros.

Cinquè i darrer apunt de programació musical per a divendres, ara parlant de música clàssica i concretament l'òpera El Barbero de Sevilla, al Foment Mataroní [web amb la temporada del cicle de sarsuela]. El Barbiere que ens presenta novament l'Associació d'Amics de l'Òpera de Sabadell té el mèrit poc freqüent d'haver sobreviscut durant dos segles malgrat els notables canvis estètics pels quals ha passat el món de l'òpera. El concert comença a les 9 del vespre i l'entrada té un cost 50 euros a platea i 40 a l'amfiteatre.

Passem a dissabte i comencem parlant de la sala Buks de Granollers, que oferirà la presentació de Simple y natural, el nou LP de Roe Delgado [web], el qual vindrà acompanyat de Wild Style, la banda que s’encarrega de posar el so en directe en els seus concerts. Basat en ritmes reggae, sempre amb lletres de protesta i amb missatges directes, en aquest disc Roe Delgado mostra més maduresa en les seves lletres, amb una visió de millorar el món. L’entrada al concert té un cost de 5 euros.

I finalment anem a diumenge i tornem a la comarca del Maresme, amb una cita al Teatre Principal d’Arenys de Mar [web] amb la banda que s’ha saltat amb és gràcia i originalitat totes les normes a l’ús sobre la manera de recuperar la música popular catalana: Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries [Facebook]. Cultivadors moderns de la jota, han volgut crear un espectacle sobre el vers cantat. "Voldria tindre el talent" és la frase que encapçalava alguns versos del recordat cantador Pepe García Canalero i que dóna el títol a l’espectacle en homenatge als vells cantadors i també a les moltes pàgines de poesia efímera escrites al sud de Catalunya. El preu de l’entrada és de 7 euros. TANIT PALAY/DDM